“Als ik toen had geweten dat ik nu geen hypotheek kan krijgen had ik het zeker anders aangepakt”

Linda Drent (27) is twee jaar geleden afgestudeerd en heeft een fulltimebaan met een vast contract. Dit jaar is ze begonnen met het afbetalen van haar studieschuld, maar gezien ze verder weinig andere vaste lasten heeft zou je denken dat er genoeg geld binnenkomt om een eventuele hypotheek te kunnen betalen. Daar denkt de bank anders over, want juist door die studieschuld is de hoogte van de hypotheek die ze kan krijgen zodanig laag dat ze alleen een huis kan kopen mits ze een partner heeft met wie ze de kosten kan delen.

‘Mij werd altijd verteld: een studielening is het enige krediet dat geen invloed heeft op het kopen van een huis, omdat je die schuld niet hoeft op te geven bij de bank. Dat blijkt nu dus heel anders in elkaar te zitten’, beschrijft Drent in haar verhaal. Ze heeft nog een studieschuld staan van rond de €20.000, waar ze nu per maand €60 van aflost. ‘De maandelijkse aflossing maakt de bank niks uit, ze kijken alleen naar de beginschuld.’ Voor Drent betekent dit dat ze pas een passende hypotheek zou kunnen afsluiten wanneer haar gehele studieschuld is afgelost.

Voor Drent was een studielening onvermijdelijk. In haar studeerperiode woonde ze op zichzelf en van een bijbaantje alleen kon ze niet rondkomen. ‘Ik kon ook niet meer gaan werken, want ik moest wel gewoon studeren.’ Nu moet ze dus op de blaren zitten, want als ze een huis zou willen kopen kon dat volgens de adviseur van de bank alleen als ze zou gaan samenwonen met haar huidige vriend. ‘Dat is momenteel geen optie wegens privéredenen.’ Drent en haar partner zijn dus verbonden aan het huurhuis waar ze nu in samenwonen. ‘Waarschijnlijk gaan we volgend jaar kijken om samen iets te kopen, maar nu dus nog niet.’

Dat de studieschuld van Drent haar nu zo achtervolgt valt haar flink tegen. ‘Tijdens je studie ben je niet bezig met de gevolgen van de studieschuld die je dan opbouwt. Daarnaast werd mij altijd verteld dat een studielening niet echt meetelde bij het afsluiten van een hypotheek, dus dan ga je daarvan uit. Dat dit nu dus zoveel problemen oplevert had ik niet verwacht.’ Als Drent beter was geïnformeerd, dan had ze het tijdens haar studie waarschijnlijk veel anders aangepakt. ‘Als ik dit van tevoren had geweten dan was ik al veel eerder op zoek gegaan naar een oplossing om financieel rond te komen.’

Drent is niet de enige die problemen ervaart met het afsluiten van een hypotheek door een studieschuld. Lees hier het verhaal van Sarah (niet haar echte naam), zij voelde zich noodgedwongen haar studieschuld te verzwijgen zodat ze een hypotheek kon afsluiten. Ben je benieuwd wat Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop over deze gevallen te zeggen heeft? Klik dan hier.

Plaats een reactie